time out and a new project - Reisverslag uit Bududa, Oeganda van Anja en Tine - WaarBenJij.nu time out and a new project - Reisverslag uit Bududa, Oeganda van Anja en Tine - WaarBenJij.nu

time out and a new project

Door: Tine en Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja en Tine

25 Januari 2017 | Oeganda, Bududa

Lieve vrienden en familie. Met wisselende gevoelens zijn we maandagochtend vertrekken uit de binnenlanden van Uganda. Opluchting en ook emotie. We kunnen terugkijken op veel bijzondere dingen. De mensen hebben, zo lijkt het echt geleerd. De vrouwen waren blij en voelden zich bemoedigd. Wat ons veel vreugde geeft is dat we een lang slepend conflict/misverstand hebben kunnen vlot trekken. Dicht bij onze verblijfplaats staat nl een ' community center" met wel 30 naaimachines. trapnaaimachines van singer. Daar neergezet door een Australisch project. Bedoeld voor de community als manier voor vrouwen om te leren naaien en zo ook wat te kunnen verdienen. We zijn er binnen gelopen en waren enthousiast. Maar wat schetste onze verbazing..overal waar we workshops gaven werd ons gezegd: "we willen leren naaien maar hebben geen machines". Bleek de dame die daar de leiding had geld te vragen en slecht les te geven waardoor niemand er meer kwam. Men wilde gewoon weer iets nieuws... Wij er weer heen en haar "advies" gevraagd…Ging heel plezierig. Toen kwam ze naar ons: of we haar baas wilden spreken… Wilden we… De volgende dag hebben we onze projectleiding mee getroond en gesproken met een zeer toegewijde jongeman die in Australie en America had gewoond en in Uganda nu allerlei goed deed en bedrijven had. Ook dit project. Hij legde ons uit hoe moeilijk het ligt om te laten doordringen dat mensen zelf verantwoordelijkheid moeten leren nemen en moeten samenwerken. Kortom: hier lag ook een persoonlijk en cultureel probleem aan ten grondslag. Gevolg van dit gesprek: Het volkomen lege naaicentrum werd vanaf maandag jl bevolkt door 30 vrouwen die beloofd was er echt gratis te mogen komen. En te mogen leren naaien. Een nieuwe start en kansen voor zo veel vrouwen. Communiceren helpt hier dus ook. Ze vonden ons eerst maar raar en hielden het af, nu zijn ze blij. Wij ook
Na een warme reis in een vol busje zijn we in Jinja ( bron van de NIJL) gekomen en gisteren vooral bijgekomen. Vandaag ontmoetten we James die ons de laatste week in zijn project welkom heet voor weduwen en wezen. Zelfs een huis voor gehandicapte kinderen gezien. Nu is dat niet echt iets voor ons… We gaan vanaf zaterdag waarschijnlijk in het weduwenproject meewerken. Kunnen bij James verblijven. Dus lijkt prima geregeld. Met wc!!!! Morgen gaan we onszelf drie dagen verwennen: safari naar Murchison Falls, een bijzonder natuurpark. Wat kan een mens genieten van een schone vloer, een douche, een wc … slapen in een bed. Maar ook wat hebben die meer dan 80 vrouwen die we getraind hebben, die jongens die ons steeds begeleidden en alles vertaalden ( tot de meeste intieme seksueel details rondom family planning) een impact op ons gehad. Hiervan zijn we voorlopig niet hersteld. We zijn samen een prima team. Wat een belangrijk iets is zo merkten we. Voor allemaal veel liefs van ons. We zijn over de helft.

• 25 Januari 2017 - 14:33

Mieke Wapstra:

Wat goed Tine en Anja dat het naaicentrum nu in gebruik genomen is. En ja, wat is communicatie dan belangrijk! Nu even genieten voor jullie! liefs van Mieke

• 25 Januari 2017 - 15:52

Marga:

Hoi Anja en Tine,
    Jeetje wat een verhaal zeg jullie maken wat mee! Maar wat goed dat het naaicentrum nu in gebruik is. Eindelijke nu een wc, douche en heerlijk bed wat een luxe zeg! Geniet nu van jullie safari veel liefs van Ruud & Marga

• 25 Januari 2017 - 16:07

Henny Hempenius:

Een driewerf hoera voor jullie. Fantastisch dat het naaicentrum nu druk bezocht wordt!
    Geniet van de komende "vrije dagen" en heel veel succes met het volgend project!!
    Groetjes,
    Henny

• 25 Januari 2017 - 16:11

Anneke Geerken:

Wederom, wat indrukwekkend allemaal.
    Wat goed dat jullie de misverstanden rondom het naaiatelier hebben kunnen oplossen.
    Een ding kun je wel stellen, jullie beginnen 2017 wel flitsen. Wat je in zo'n maand januari mee maakt is wel weer genoeg voor een heel jaar.
    Niks geen saaie eerste januari maand.
    Geniet even van een time-out. en de ....luxe.
    Sterkte met de laatste loodjes.
    Dikke knuffel voor jullie beiden

• 25 Januari 2017 - 17:06

Anja En Tine :

Wat een lieve reacties. Dank jou en alle anderen. Wij zijn nog steeds met energie en goede zin hier aan het verwonderen, werken en gaan nu de natuur bewonderen. Blijft maar mooi en komen terug met koffers vol verhalen.

• 25 Januari 2017 - 18:05

Janneke:

Hoi Tine en Anja,
    Dank je wel voor de prachtige verslagen van jullie belevenissen .
    Volgens mij is dit een reis die jullie nooit zullen vergeten en wat zijn wij als westerse vrouwen toch gezegend( ja Tine dit komt uit mijn mond :-) ).
    Liefs voor beide,
    Janneke.

• 25 Januari 2017 - 19:07

Ariette:

Lieve meiden,
    Wat zijn jullie ervaringen indrukwekkend en mooi dat jullie daar zoveel kunnen betekenen. Wat zijn er grote verschillen op onze aarde in cultuur en levenswijze. Als ik jullie was zou ik in 2018 nog een keer gaan om al die vrouwen en hun producten van het naaiatelier te spreken en te bekijken.
    Nog een mooie tijd toegewenst.
    Liefs,
    Ariette

• 25 Januari 2017 - 21:18

Jos Van Der Lee:

Ha Tine en Anja,

Wat fijn om vandaag toch nog jullie prachtige ervaringen te kunnen lezen. Jullie zijn wel geweldig goed bezig geweest en hebben echt concreet iets kunnen doen. Begrijp dat het lang niet altijd van een leien dakje ging, maar jullie samenwerking maakt je sterk. COMPLIMENTEN! Heerlijk om nu een paar dagen vakantie te houden en bij te komen, hopelijk genieten jullie nog een tijdje in die hele andere wereld!
    liefs
    Jos

• 26 Januari 2017 - 08:27

Margje:

Lieve Anja en Tine, wat een indrukwekkende reis, lifechanging. Jullie wisten vooraf niet echt waar je in terecht zou komen, werelden van verschil. Het vereist dus ongelooflijk veel aanpassingsvermogen en flexibiliteit: petje af!! Grote bewondering voor hoe jullie het doen en wat een zegen dat jullie zo'n goed team vormen. Hoop dat jullie verder ook mooie ervaringen opdoen. Lieve groet van Margje

• 26 Januari 2017 - 13:46

Henny Ten Velde:

Hallo Tine en Anja,
    Wat geweldig jullie verslagen. Jullie maken wat mee. Dit zijn indrukken en belevenissen, die je nooit meer vergeet. En ik denk dat de tijd vliegt.
    Ik heb zo'n 30 jaar geleden ook een oude trapnaaimachine aan een tante van mij geschonken. Die naaimachine is toen in Nieuw Guinea terecht gekomen en ik ga ervan uit dat ie daar goed z'n werk heeft kunnen doen.
    Ik wens jullie nog veel succes daar en geniet van alles wat er om jullie heen gebeurt.
    Lieve groet,
    Henny

• 26 Januari 2017 - 17:28

Corine:

Lieve Tine en Anja,
    wat kan ik nog toevoegen aan aan alle mooie woorden die al geschreven zijn? Ik ben diep onder de indruk over wat jullie daar doen.
    Verder ben ik benieuwd naar de 'koffer' vol verhalen.
    Geniet nog even van het werk daar.
    Liefs, Corine

• 26 Januari 2017 - 20:56

Hennie Spies:

Dag lieve Tine en Anja,

Met terugwerkende kracht al jullie verslagjes gelezen. Ik weet nu pas dat ik jullie op deze manier kan volgen, dus was en ben ik erg nieuwsgierig. Hopelijk houdt de rug van Tine het nog steeds. Het valt me op dat het een zeer zeer indrukwekkende reis is en dat jullie hierna nog lang zullen nadenken over en denken aan al die mensen die jullie ontmoet hebben. Volgens mij betekenen jullie veel voor hen; er is veel gedaan en geleerd. Ook jullie hebben vast veel geleerd. En het is nog niet gedaan..... Gelukkig genieten jullie ook van de mooie Afrikaanse natuur. Fijn dat jullie het samen kunnen delen dan kun je er later, bij thuiskomst, weer en weer en steeds weer over napraten. Wij kunnen wel (goed) luisteren, maar begrijpen hoe het in die cultuur werkt, is lastig voor ons verwende Nederlanders/muzungi!

Nog een fijne tijd daar en tot gauw in Nederland. Liefs van Hennie Spies

• 27 Januari 2017 - 17:14

Joke Van Rijswijk:

Hola senoras. Even een reactie uit Spanje. Wat een verhaal. Ik heb zo een goed beeld wat jullie allemaal doen en meemaken. Ik leef met jullie mee. Toppie wat jullie hebben bereikt. Echt womenpower!
    Ik hoop dat jullie goede werk wordt doorgezet. Jullie vast heel vaak terugdenken aan daar.
    Hebben die vrouwen daar voldoende materiaal voor het naaien? Ik denk aan lappen stof, garens, knopen naalden en scharen enz. Zo niet dan kan dat misschien vanuit NL gesponsord worden.
    Nog een goed vervolg bij komend project.
    Liefs Joke

• 28 Januari 2017 - 15:26

Margaret:

Lieve meiden,

Wat een verhalen en emoties. Zo ga je van enthousiasme naar onmacht en soms wanhoop. Stapje voor stapje met veel geduld hebben jullie wel veel bereikt. Top dat de dames nu gebruik kunnen maken van de ruimte met naaimachines.
    Was even van de radar omdat we Cuba bezochten.

Geniet van de "luxe" en al het moois tijdens de safari.

Margaret