we are doing the best we can - Reisverslag uit Bududa, Oeganda van Anja en Tine - WaarBenJij.nu we are doing the best we can - Reisverslag uit Bududa, Oeganda van Anja en Tine - WaarBenJij.nu

we are doing the best we can

Blijf op de hoogte en volg Anja en Tine

22 Januari 2017 | Oeganda, Bududa

Lieve allemaal. Hier weer een bericht vanuit warm Oeganda naar koud Nederland. Vanmiddag is de laatste workshop gepland. We hebben 7 vrouwen uitgenodigd die leidster willen worden van eigen vrouwengroep en er is een coördinator Amina. Ze kunnen elkaar hopelijk ondersteunen want wat hebben deze mooie vrouwen het zwaar maar ook veel kracht. Mannen komen dronken thuis en als ze niet bereid zijn voor 'producing' worden ze geslagen. Immers de man heeft een bruid gekocht dus moet ze doen wat hij zegt en wil. Gisteren een heel goed gesprek gehad met de directeur van het naaiproject. Ook hij is gefrustreerd dat het project onvoldoende succes heeft. Een man met visie, ervaringen uit de hele wereld en wil ook graag investeren in zijn eigen land en cultuur. Om geld te verdienen heeft hij een reisorganisatie die oa safari's regelt. Yes en dat gaan we volgende week meemaken,! Vandaag naar de katholieke kerk geweest. Wat een blije mensen en veel beweging met zang dans en gebeden. Ook weer een diepe indruk op ons gemaakt. De pastoor heeft ons gezegend en ons alle goeds gewenst. Morgen vertrekken we hier en gaan dan een paar nachten in een echt hotel in Jinja. We verlangen naar een echt bed, iets anders te eten dan dagelijks witte kool. Verder maken we er samen het beste van. Onze lijfspreuk is (nav video over de kolibrie die we gebruiken bij womenempowerment): We are doing the best we can. Tot de volgende keer. Anna en Tina

• 22 Januari 2017 - 10:43

Nicoline:

Wat een ervaringen en inkijk in het dagelijkse leven van de Oegandese vrouw in dit dorpje hebben jullie gekregen. Gaan jullie na de week safari de laatste week nog terug of is het definitieve afscheid van deze gemeenschap nu? In ieder geval veel plezier met de safari en nog heel veel succes!

Groetjes uit koud Veenendaal van Nicoline

• 22 Januari 2017 - 12:40

Anja En Tine :

Bedankt Nicoline
    Na de safari gaan we naar een ander deel van Oeganda waar een nl vrouw dan ook is die een project leidt. Hier nemen we afscheid. Veel liefs!

• 22 Januari 2017 - 12:40

Anja En Tine :

Bedankt Nicoline

• 23 Januari 2017 - 10:37

Joke Van Rijswijk:

Interessante verhalen. Ja dat is daar een heel andere cultuur dan bij ons he.
    Veel plezier bij de safari. Ik hoop dat jullie wat van de big five kunnen zien. Lijkt me geweldig.
    Succes met jullie 2e project en tot de volgende keer.
    Wij gaan woensdag naar Spanje en zullen de laatste week van jullie belevenissen van daar proberen te volgen.
    Liefs Joke&Aad

• 23 Januari 2017 - 12:41

Toos Hofland:

Complimenten voor jullie beiden. Het zal niet meegevallen zijn om in die cultuur je staande te hebben gehouden.
    Hopelijk is jullie nieuwe projectje wat meer geciviliseerd.
    En veel plezier met de safari. Geniet er lekker van. Lfs

• 23 Januari 2017 - 13:51

Henny Hempenius:

Wauw wat weer een eye opener hoe goed wij het hier dan hebben he?
    Onderdrukte vrouwen, een verschrikking.
    Hopelijk kunnen jullie het tijdens Safari ff loslaten! Veel plezier in ieder geval.
    En...er wacht vast een heel lekker bedje in het hotel!! :-)
    Groetjes, Henny

• 23 Januari 2017 - 14:34

Mieke Wapstra-Voet:

Wat een andere wereld Tine en Anja. Dat is voor ons toch niet voor te stellen he dat de vrouwen daar nog zo onderdrukt worden. Vreselijk!

Nou heel goed dat jullie daar zijn geweest. En de safari lijkt me geweldig, heel veel plezier. Liefs van fred en Mieke

• 24 Januari 2017 - 17:56

Francis:

Lieve stoere meiden. Nog maar eens proberen. Vorige mail mislukt. Wat een land. We kunnen hier zeuren over smeltende sneeuw en modder en koud eten en wat is dat een luxe!!! Fijn dat jullie binnenkort in een echt bed liggen en iets anders te eten krijgen dan kool en kool! Ik heb een foto gestuurd van jullie prachtige dochters en hun vaders bij ons ' diner dansant'. Bij jullie denk ik alleen dansant en weinig diner. Maak er nog een mooie tijd van! Sterkte en liefs. Chris en Francis

• 24 Januari 2017 - 18:45

Anneke Geerken:

Lieve Tine en Anja,

Poeh poeh, wat een enorme beleving. Echt in een andere wereld
    Groot respect hoe jullie voort gaan.
    Goed om even een pauze te hebben in de zijn van een uitje" .en een bed.
    Waar een mens als niet naar uit kan kijken
    Houd je haaks en wens jullie veel moed.
    Lieve groet, Anneke

• 30 Januari 2017 - 21:04

Francis:

Lieve Tine en Anja. Het zit er bijna op. Zijn jullie nu in een hotel om wat bij te komen of gaan jullie nog een excursie maken ? Hier gaat alles gewoon z'n gangetje. Sneeuw zul je niet meer zien. Die is verdwenen door hoge temperaturen. 7 graden! De Begonia's zingen vrolijk verder en hebben inmiddels een ander Pimpduo. Je hoort het allemaal ,net zoals wij graag de verhalen uit dat verre warme land horen. Veel liefs en tot snel. Francis